رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از طلب ۱۰۲ هزار میلیارد تومانی گندم‌کاران از دولت خبر داد.

گندمکاران همچنان در بلاتکلیفی/ طلب ۱۰۲ هزار میلیارد تومانی کشاورزان از دولت

به‌گزارش قدس آنلاین، عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تصمیمات آخرین نشست این کمیسیون با سرپرست ریاست جمهوری گفت: بیش از ۸ میلیون تن گندم به ارزش ۱۵۵ همت از کشاورزان خریداری شده که فقط ۵۳ همت آن پرداخت شده است.

عسکری افزود: در این نشست مقرر شد همه مطالبات گندم کاران تا پایان هفته پرداخت شود که اگر این اتفاق نیفتد مصداق ترک فعل است و مجلس با استفاده از حق نظارتی خود دستگاه‌های متولی را به مراجع قضایی معرفی خواهد کرد.

افق روشنی پیش روی‌مان نیست

پیش از این علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفته بود که کشاورز حدود ۸ ماه تلاش می‌کند و به‌افرادی که از او مطالبه دارند از بانک گرفته تا کارگر و بازار وعده می‌دهد که بدهی خود را سرمحصول تسویه می‌کند. به‌همین علت در زمان تحویل محصول به‌دولت، انتظار دارد که طبق قانون طی ۴۸ ساعت و نهایتا یک هفته دولت اقدام به‌پرداخت مطالباتش کند؛ اما مشاهده می‌کنید که برداشت گندم از ۷ فروردین امسال آغاز شده؛ اما تاکنون مطالبات خود را به‌صورت کامل از دولت وصول کند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور خاطرنشان کرد: درحال حاضر که بیش از ۳ ماه از فصل برداشت می‌گذرد؛ کشاورز حدود ۵۲.۵ همت از طلب خود را دریافت کرده که این عدد حدود ۴۶.۵ درصد از کل مطالباتش است و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان دیگر از دولت طلبکار است.

ایمانی با اشاره به‌اینکه معیشت کشاورز به‌این مطالبه گره خورده، تصریح کرد: متاسفانه عملکرد مسئولان سبب شده ما هیچ افق و چشم‌انداز مثبتی از اینکه چه زمانی مابقی مطالبات پرداخت می‌شود، نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: امروز کشاورز ما با کمباین‌دار، کامیون‌دار، کارگر، بانک، سم‌فروش و کودفروش دچار درگیری شده است و کشاورز توان پرداخت این بدهی‌ها را ندارد؛ به‌همین دلیل ناچار شدیم طی نامه‌ای از رهبری معظم انقلاب طلب استمداد کنیم تا دولتمردان ما بکوشند تا مطالبات را پرداخت کنند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران تصریح کرد: با مجلس مکاتباتی در این حوزه داشتیم و کمیسیون کشاورزی مجلس هم سازمان مدیریت و بانک مرکزی، وزیر جهاد و سازمان هدفمندی یارانه‌ها خواستند و به‌آنان تاکید کردند که مطالبات گندمکاران پرداخت شود؛ اما تاکنون این جلسه نتیجه‌ای نداشته است.

ایمانی یادآور شد: هم‌اینک در پیک برداشت هستیم و ترس ما این است تاکنون که حدود ۶.۵ میلیون تن گندم از طرف دولت خریداری شده با این میزان مشکلات مواجه هستیم، چنانچه میزان خرید به‌حدود ۱۲ میلیون تن برسد چه خواهد شد؟!

۸۵ هزار میلیارد تومان از طلب گندمکاران پرداخت خواهد شد

خرداد ماه بود که سخنگوی دولت اعلام کرد»منابع لازم برای تسویه گندم تضمینی خریداری شده از کشاورزان پیش‌بینی شده تا پرداخت هزینه گندم خریداری شده تضمینی با سرعت صورت بگیرد»؛ اما با گذشت حدود ۴ ماه از فصل برداشت محصول مشاهده می‌کنیم که بخش اعظمی از طلب گندمکاران پرداخت نشده است.

از طرفی اخیرا وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت ۸۵ هزار میلیارد تومان پول خرید تضمینی گندم به گندمکاران به‌زودی خبر داد و گفت: اکنون از سازمان برنامه و بودجه در حال پیگیری این مطالبات هستیم.

تاخیر در پرداخت ربطی به‌سازوکار ندارد

از طرفی سهراب سهرابی، مجری طرح گندم در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره ساز و کارهای پرداخت مطالبات گندم‌کاران، بیان کرد: امسال در لایحه بودجه مصوب شد که پرداخت وجوه گندم‌کاران مستقیما از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها به حساب زارعان واریز شود.

وی افزود: در سال‌های قبل پول را به شرکت بازرگانی دولتی ایران می‌دادند و این شرکت از طریق بانک عامل که بانک کشاورزی بود، مطالبات گندم‌کاران را پرداخت می‌کرد؛ اما امسال این پرداخت مستقیما انجام می‌شود.

سهرابی درباره اعتراض کشاورزان به کند شدن روندها به دلیل تغییر در ساز و کار پرداخت گفت: این تاخیرها ربطی به ساز و کار پرداخت ندارد و ربطش به تامین مالی است. چون تامین منابع مالی بهای گندم خریداری شده از محل هدفمندی یارانه‌ها است، باید ابتدا منابع تامین شود و بعد پرداخت انجام شود.

حالا باید دید پرداخت مطالبات گندمکاران طبق وعده‌ای که دولتی‌ها داده‌اند انجام خواهد شد یا اینکه این مطالبه به‌دولت آینده واگذار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.